przejdź do treści
UE
dnia 17.05.2021 roku

List otwarty do Nauczycieli

Szanowni Państwo,

Ostatnie miesiące zmieniły nasze życie. To, do czego byliśmy przyzwyczajeni – bezpośredni kontakt z uczniem uniemożliwiła nam pandemia. Nowa rzeczywistość, w jakiej się znaleźliśmy, ograniczenia, niepewność dotycząca codzienności, izolacja - kosztowały nas utratę bliskości, osłabienie relacji, potrzebę dostosowania się do nowych zasad.

Nasi uczniowie, podobnie jak my zostali postawieni w nieznanej sobie sytuacji. Szybko poradzili sobie z techniką komunikacji, dzięki czemu mogli uczestniczyć w „lekcjach na odległość”. Niestety znacznie trudniej przeżyli brak bezpośredniego kontaktu i brak możliwości nawiązywania relacji społecznych, a co za tym idzie doszło do zaburzenia rozwoju społeczno-emocjonalnego.

Powrót do szkoły, po tak długim okresie kształcenia na odległość, to niełatwe wyzwanie dla całej społeczności szkolnej. Na co dzień słyszymy od dzieci i młodzieży korzystających z naszego wsparcia o licznych lękach i obawach z tym związanych.  Rozpoznajemy tęsknotę za kontaktem bezpośrednim z rówieśnikami i nauczycielami, ale równocześnie tak długa przerwa budzi w nich lęk i niepokój. Taki odstęp czasowy sprawia, że wszystkie relacje, zarówno te pomiędzy uczniami, jak i uczniami a nauczycielami  będą musiały być zbudowane na nowo. Najważniejszym zadaniem jest zadbanie o stan emocjonalny, budowanie odporności psychicznej uczniów oraz dostarczanie dobrych wskazówek, które umożliwią im prawidłowe funkcjonowanie w szkole.

 Fundamentalne jest, aby pierwsze dni nauki stacjonarnej przeznaczyć na oswojenie się i przyzwyczajenie do bycia razem, a także odreagowanie emocji związanych z wielomiesięczną izolacją społeczną. Zachęcamy do podjęcia na lekcjach aktywności nastawionych na integrację, odbudowanie relacji i obniżenie poziomu stresu związanego z powrotem. Jak to zrobić? Najlepiej najprościej i najbardziej naturalnie – stwarzając liczne okazje do rozmowy. Rozmowy bez pośpiechu, z szansą na wypowiedzenie się i bycie uważnie wysłuchanym. Warto zaprosić uczniów by w rozmowach podzielili się tym jak przeżywali czas oddzielenia, czego im brakowało, a czego nie, co wydarzyło się w tym czasie w ich życiu, a czym chcieliby się podzielić, co odkryli o sobie, o świecie, jak się czują po powrocie, z czego się cieszą, czego obawiają, czego potrzebują, aby powrót do szkolnej rzeczywistości był spokojny. Zadbajmy, aby udzielając odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, zwrócić uwagę na indywidualną i społeczną sytuację każdego ucznia. Zachęcamy też by z rozwagą i empatią podejść do sprawdzania wiedzy i umiejętności, i ograniczyć je do absolutnie niezbędnego minimum. Zainwestowanie najbliższego czasu na zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa, zauważenie ich potrzeb, stworzy przestrzeń na efektywny powrót do nauki.

Zadbajmy o zdrowie psychiczne całej społeczności szkolnej. Pomagajmy, bo warto w tym trudnym czasie wzajemnie się wspierać.

 Z wyrazami szacunku, życzeniami zdrowia i spokojnej pracy

 Dyrektor i Pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Gryficach

 








powrót
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
ZGODA