Projekt FILM NA HORYZONCIE, w którym biorą udział uczniowie z koła filmowego z ZSP im. Zbigniewa Herberta w Trzebiatowie jest skierowany do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Jego celem jest przybliżenie im informacji o procesie tworzenia filmu. Projekt ma charakter ogólnopolskiego kursu internetowego i jest podzielony na trzy etapy. W pierwszym z nich wyjaśnione zostaną reguły pisania scenariusza, w drugim - zasady robienia zdjęć, natomiast w ostatnim - techniki montażu. Zadaniem uczestników jest nakręcenie krótkiego filmu dokumentalnego, fabularnego lub animowanego w oparciu o informacje, które będą zamieszczane na stronie projektu w trakcie jego trwania.
Projekt jest organizowany po raz piąty przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty we współpracy ze specjalistami skupionymi wokół redakcji magazynu branży audiowizualnej FilmPRO i dzięki wsparciu Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Projekt po raz pierwszy jest realizowany w dwóch wersjach - w podstawowej (BASIC), która od początku do końca ma charakter kursu internetowego oraz zaawansowanej (PRO), która jest kursem internetowym wzbogaconym o trzy spotkania warsztatowe w Warszawie. Ambasadorami projektu zostali Wojciech Staroń, reżyser, operator i zdobywca Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale w 2011 za wkład artystyczny w zdjęcia do filmu El premio i Bartosz Konopka, reżyser nominowany w 2010 roku do Oscara za film Królik po berlińsku.
Rekrutacja do projektu trwała do 4 listopada 2011 r. Uczniowie musieli nakręcić krótki film według wytycznych organizatorów ( temat "Niespodzianka", długość do 1 minuty, bez dialogów, z możliwością wykorzystania muzyki (z wolnego dostępu), efektów dźwiękowych, gatunek: dowolny).
Wszystkie etiudy zostały ocenione przez komisję. Na tej podstawie zgłoszone ekipy filmowe zostały zakwalifikowane do projektu w wersji BASIC (bez warsztatów filmowych w Warszawie) lub w wersji PRO (z warsztatami filmowymi w Warszawie). W ten sposób uczniowie z Herberta: Aleksandra Hojczyk, Bartosz Wrembel, Wojciech Bobik, Łukasz Boczkowski zostali zakwalifikowani do wersji PRO. Przydzielono im indywidualnych opiekunów (profesjonaliści filmowi), z którymi przez Internet na bieżąco konsultowali swoją pracę. Uczestnicy na początku każdego etapu zapoznawali się z tekstami poświęconymi pisaniu scenariusza, robieniu zdjęć i technice montażu zilustrowanymi przykładami, wykonywali przewidziane ćwiczenia. Na pierwszych warsztatach w Warszawie, które odbyły się w listopadzie, uczniowie pracowali nad pisaniem scenariusza filmowego. Za nimi już drugi etap pracy nad filmem. W dniach 9-11 marca uczestniczyli w warsztatach operatorskich. Wykłady były poświęcone zagadnieniom z zakresu realizacji filmowej (m.in. ekspozycja, ostrość, przesłona, migawka, ogniskowa i kąt widzenia obiektywu, głębia ostrości, różne ustawienia światła sztucznego i jego znaczenie w budowaniu sensów i atmosfery w filmie) oraz języka filmu (rodzaje planów filmowych, kadrowanie i zasada złotego podziału, rodzaje ruchu kamery, relacje przestrzenne i budowanie przestrzeni w filmie). Uczniowie mieli również ćwiczenia praktyczne do wykonania i przeanalizowania (autoportret w jednym ujęciu, narysowanie storyboardu i nakręcenie wybranych scen z własnych scenariuszy).
Młodych filmowców czeka teraz etap intensywnej współpracy on-line ze specjalistami nad
materiałem zdjęciowym, w kwietniu warsztaty montażowe w Warszawie, następnie współpraca z moderatorami nad ostatecznym kształtem filmu, konkurs publiczności on-line, a potem....no cóż, to już zależy od wyników głosowania, czy filmowcy z Herberta znajdą się na Gali wręczenia nagród na Festiwalu Filmoteki Szkolnej w Warszawie.
Życzymy powodzenia!
Op. Justyna Kozłowska